De 6 stappen om je digitale schap te optimaliseren bij retailers
Fysieke winkels investeren veel in de positionering van een product of merk. Het uiteindelijke doel is om de consument tot aankoop te overtuigen. Zowel het design als productomschrijving en positie in het schap is hierbij cruciaal. In de wereld van het online winkelen is dit niet anders. Door de verschuiving van offline naar online wordt het digitale schap steeds belangrijker. Mist de klant hierbij informatie of is het visueel niet aantrekkelijk genoeg, dan ben je hem kwijt. Is het product niet goed zichtbaar op de categoriepagina’s of in de search results, dan zien ze hem over het hoofd. Maar hoe zorg je ervoor dat het digitale schap zo wordt ingericht dat het product online opvalt bij de consument?
Omnichannel effect
In het aankoopproces laten consumenten zich leiden door verschillende informatiebronnen, hierbij speelt het digitale schap van de retailer een belangrijke rol. Voor de retailer is het dan ook van belang dat alle kanalen zijn voorzien van overtuigende content om uiteindelijk de omnichannel conversie (online & offline) te verhogen. Online kanalen bieden meer mogelijkheden voor het plaatsen van deze uitgebreide content en vele extra’s zoals ratings en reviews. Zorg er dus voor dat de consument alle relevante informatie online kan vinden.
Vindbaarheid
Consumenten gebruiken verschillende zoekmachines bij online aankopen zoals Google (extern) of intern op het verkoopplatform. Door volledige informatie aan te bieden wordt het product beter gevonden in deze zoekmachines. Doe zoekwoord onderzoek om er achter te komen welke termen worden gebruikt om producten te vinden en optimaliseer hier de titels en omschrijvingen naar.
Een goed digitaal schap zorgt dus voor sterke positionering, een betere klantervaring, meer traffic en verhoging van conversie. Maar hoe pak je als merk de optimalisering van het digitale schap aan? Hieronder leggen we dit uit in 6 stappen.
1. Listing assortiment
Optimalisatie is onmogelijk als een product niet online verkrijgbaar is. Dit lijkt misschien een open deur, maar in de praktijk blijkt vaak dat er geen helderheid is over het offline versus online assortiment. Zorg er dus voor dat alle producten die de retailer online wil aanbieden ook daadwerkelijk online gelist zijn. Maak hierbij gebruik van handige tracking software als bijvoorbeeld Profitero of Edge.
2. Content creatie
Naast een volledig online assortiment is de productinformatie dus van cruciaal belang. Niet alleen de volledigheid van de content speelt hierbij een rol, maar ook de tone of voice. Denk na over de boodschap en de doelgroep voordat de content wordt gecreëerd en zorg voor consistentie tussen producten. Binnen product content creatie en optimalisatie ligt de focus op verschillende aspecten; titels, afbeeldingen (mobile optimized), productbeschrijving, ratings & reviews, gebruik van relevante zoektermen en wanneer mogelijk het gebruik van video. De complexiteit zit hierbij ook in de verschillende mogelijkheden en restricties die de retailers hebben qua product content op hun e-commerce platform.
3. Organisatie van de content
Het is belangrijk om een duidelijk beeld te hebben van alle beschikbare content. Tip: gebruik een centraal opslagpunt voor alle content. Zo kunnen retailers makkelijker het schap up-to-date houden. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een content management systeem: een platform dat alle productinformatie managed en distribueert over verschillende kanalen. Wat meer uitgebreide systemen zijn Syndy, Salsify of World of Content. Ga na welk systeem het best past bij jouw behoeften en investeer hierin, om handmatig werk te minimaliseren.
4. Contact met retailers
Vaak is er onduidelijkheid over wie zorg moet dragen voor het contact met de retailers. In de meeste gevallen liggen taken bij verschillende mensen. Wijs iemand aan als eindverantwoordelijke voor al het contact en zorg dat deze regelmatig het net ophaalt bij de retailers om te kijken hoe het digitale schap erbij staat.
5. Syndicatie
Het is van belang helder te hebben bij welke retailers je de uitwisseling van de content mogelijk wilt maken (syndicatie). Ga daarnaast na welke content je met welke retailer wilt delen.
Is het helder welke content gedeeld moet worden, dan kan er gekeken worden naar het soort tooling dat hiervoor wordt ingezet. Belangrijk hierbij is de export functionaliteit. Ga na welke tooling exports kan uitdraaien die voldoende mogelijkheden biedt om alle retailers te kunnen bedienen.
6. Tracking
Is alle content aangeleverd, dan is het fijn om te weten of deze content daadwerkelijk door alle retailers wordt geplaatst. Met tracking toolings als Profitero en Edge kun je de performance van jouw producten op het digitale schap bij retailers continu monitoren. Doordat deze tools quality scores toekennen aan de content zie je meteen waar je deze kunt optimaliseren, maar ook hoe het staat met de verkrijgbaarheid van de producten.
Door alle 6 stappen te doorlopen kun je het digitale schap van jouw merk optimaliseren. Producten worden met de grootste zorg samengesteld en gepositioneerd, en dat moet online ook te zien zijn. De volledigheid van de product content is hierbij essentieel: de klant moet op de hoogte zijn van alle aspecten die jouw product onderscheidend maakt. Maak gebruik van alle extra mogelijkheden die online kanalen te bieden hebben, zorg voor een positieve klantbeleving en stijging van omnichannel conversie!
Over UNFOLDR
De samenwerking tussen retailers en merken digitaliseert, dit brengt veel nieuwe kansen met zich mee. UNFOLDR helpt onder andere merken om hun producten in de spotlight te zetten via de online kanalen van retailers. Het hebben van de juiste content op het retailer platform is een belangrijk onderdeel hiervan. UNFOLDR helpt merken met het organiseren, distribueren en optimaliseren van product content bij de retailers voor een optimaal digitaal schap.
Meer weten over onze digital shelf proposities? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking!