Black Friday bij Etos: win voor consumenten, leveranciers én Etos.

Het uit de VS overgewaaide sales festijn Black Friday is niet meer weg te denken uit het  Nederlandse retaillandschap. Consumenten wachten geduldig met hun Sinterklaas- en Kerstinkopen om deze tijdens de Black Friday week met grote kortingen in te kunnen slaan. En de populariteit stijgt nog elk jaar. Zo werd er in 2019 gedurende de Black Friday week 36,4% meer uitgegeven dan in het jaar ervoor. Tevens stijgen het aantal searches naar de generieke term “Black Friday” en de branded term “Black Friday Etos” jaar op jaar. Etos zag deze groei als een kans om haar leveranciers te laten profiteren van extra zichtbaarheid. 

Daarom speelde het drogisterij icoon dit jaar in op deze kans. UNFOLDR zette alles van concept tot realisatie voor Etos op. 

Etos x leveranciers

Black Friday is een drukke periode voor adverteerders. Probeer dan nog maar eens op te vallen als merk. Etos heeft hierin de kans gezien om de samenwerking met leveranciers aan te gaan. Leveranciers werden verschillende mogelijkheden aangeboden om ze van extra zichtbaarheid te voorzien midden in het Black Friday geweld. 

Black Friday Mystery Box

Consumenten worden tijdens Black Friday gebombardeerd met kortingen. Voor de leveranciers die wel zichtbaar wilden zijn maar af willen stappen van prijspromoties bedachten Etos en UNFOLDR een creatieve propositie: de Black Friday Mystery Box. Deze giftboxen bevatten 10 uiteenlopende producten van deelnemende leveranciers in de categorieën beauty, verzorging, en baby. In de Black Friday week werden de boxen gedurende 5 dagen onder 100 Etos fans verloot. 

Om deze social giveaway bouwde Etos samen met UNFOLDR een grootschalige online marketing campagne. Mensen in relevante doelgroepen werden onder andere bereikt met display ads, op het e-commerce platform van Etos, en op social media, organisch en via social advertising. De producten van deelnemende leveranciers waren prominent in beeld in de verschillende campagne uitingen. Om de zichtbaarheid voor deelnemende leveranciers nog groter te maken heeft Etos de hulp ingeschakeld van haar 10 Etos Ambassadeurs. Deze influencers ontvingen, net als de winnaars, een Mystery Box en deelden hun ervaringen op social media zoals Instagram, YouTube en TikTok. 

Extra zichtbaarheid voor leveranciers 

Om extra zichtbaarheid te creëren voor de Black Friday deals van leveranciers bij Etos werd ze aangeboden op verschillende manieren gebruik te maken van Etos haar media kanalen. In deze Sales Boost pakketten stond een paid social media campagne centraal, maar werd er ook gebruik gemaakt van on-site banners op het e-commerce platform etos.nl, en waren er extra grote plekken gereserveerd in de online folder van de drogisterijketen. De setup van deze campagnes, inclusief de targeting, creatives en message, had één doel: extra zichtbaarheid genereren voor de deals van deelnemende leveranciers. 

De Black Friday Mystery Box campagne is goed ontvangen bij de consument. Naast het bereiken van een groot aantal mensen in relevante doelgroepen is de social campagne gepaard gegaan met een hoge engagement. Een groot aantal leveranciers heeft met de Sales Boost pakketten van extra zichtbaarheid genoten in één van de belangrijkste retail periodes van het jaar. Met daarnaast campagnes die veel betrokkenheid hebben opgeleverd is Black Friday een succes geworden voor zowel deelnemende leveranciers als voor Etos.

Over UNFOLDR

De samenwerking tussen retailers en merken digitaliseert, dit brengt veel nieuwe kansen met zich mee. UNFOLDR helpt onder andere retailers en haar leveranciers om op creatieve wijze haar doelgroepen te bereiken. Zo heeft UNFOLDR deze Black Friday campagnes vanaf het begin opgezet. Van concept, tot creatie en realisatie. Hierbij is focus op content en media essentieel. UNFOLDR verbindt retailers en merken door het ontwikkelen van digitale retail oplossingen waar beide partijen en de consument van profiteren. 

Meer weten over onze digital trade marketing proposities? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking!